Si neošľahaný nováčik, ktorý ide prvý krát nakupovať z Číny? Táto príručka ti zachráni život mnoho peňazí.
Vždy sa snažte nakupovať u obchodníkov, ktorý už nejaký čas na stránke fungujú a majú dobré ohlasy. Títo obchodníci si potrpia na to, aby im dobré hodnotenia zostali a tak vám vždy radi pomôžu, ak je s objednávkou nejaký problém. Vždy si prečítajte hodnotenie rovnakého produktu, ktorý si chcete objednať od ostatných zákazníkov. Váš nákup by mal byť pri daných obchodníkoch bezbolestný. Na produktovej stránke sledujte nasledovné veci:
1. Doba fungovania (Open) - Zobrazuje, ako dlho je daný predajca na AliExpress. Čím dlhšie, tým lepšie. Napríklad predajca v ukážke je na stránke od 9. decembra 2012. Fakt, že obchodník je na stránke niekoľko rokov svedčí o jeho kvalite, pretože nekalí predajcovia sú zo stránky vytlačení.
2. Hodnotenie obchodníka (Feedback score) - Ukazuje množstvo 4 a 5 hviezdičkových hodnotení mínus 1 a 2 hviezdičkové hodnotenia, ktoré obchodník dostal. Obchodníci s vysokým skóre sú na stránke už dlho a očakáva sa od nich vynikajúca starostlivosť o zákazníka. Inak by také skóre nikdy nenahrabali.
3. Pozitívne hodnotenie (Positive Feedback) - Ukazuje koľko percent ľudí bolo s nákupom spokojných. POZOR! Nový predajcovia môžu mať 100% pozitívnych hodnotení, ak u nich ešte nenakúpilo dosť ľudí. Ak hodnotenie obchodníka (2.) a Feedback od ľudí (3.) spolu nesedia, riaďte sa podľa hodnotenia obchodníka.
4. Najvyššie hodnotený predajca (Top Rated Seller) - Odznak pre predajcov s excelentnými službami počas dlhšieho obdobia. AliExpress prehodnocuje predajcov každý mesiac a iba najlepší z najlepších dostanú takýto odznak. Inými slovami. S týmito predajcami ste v pohode.
|
5. Množstvo objednávok a hodnotení (orders) - Vyberte si predajcu, ktorý už predal dostatočné množstvo (v desiatkach a viac) produktu, ktorý si chcete objednať. Nielenže to znamená, že to asi nebude úplný šmejd, ale budete mať k dispozícii aj veľa hodnotení od nakupujúcich. Nikdy sa nerozhodujte iba na základe pár hodnotení.
Niekedy sa najdôležitejšie informácie skrývajú v popise / detailoch produktu. NEOBJEDNÁVAJTE tovar pokiaľ ste si iba pozreli obrázok a nadpis. Namiesto toho si pozrite detaily produktu. Môžu tam byť vysvetlivky, ktoré tam predajca nechal pre zákazníkov. Napríklad tam môže popisovať vlastnosti, špecifikácie, kompatibilitu alebo či sa jedna o originál alebo nabodobeninu. Doprava, reklamácie a informácie ohľadom zákaznickej podpory môžu byť tiež schované v detailoch produktu.
- Tu v popise predajca vysvetluje, že k Smart páske si môžete vybrať rôzne farby.
Pre rôzne produkty predajcovia často určujú svoje vlastné záruky. Zďaleka najdôležitejšia vec, na ktorú sa musíte pozerať je Záruka originality (Guaranteed Genuine) ak chcete objednávať drahý alebo značkový tovar. Ak sa ukáže, že takýto produkt nie je pravý (ak ste splnili bod 1. tak by sa tak stať nemalo), máte nárok na 100% vrátenie peňazí vrátane dopravy.
Extra návratnosť produktu je taktiež dobrá voľba. Predávajúci vám tým dáva právo vrátiť tovar bez udania dôvodu. Pravdaže, budete musieť zaplatiť spätnú dopravu, takže sa táto možnosť oplatí iba pri drahých tovaroch (hodinky, šperky, mobily).
Tieto detaily môžete nájsť pod Ochranou nakupujúceho (Buyer Protection) alebo pod záložkou Záruky predajcu (Seller Guarantees) na stránke produktu.
Pred samotnou objednávkou komunikujte s predajcom pomocou chatu alebo správy, ktorú AliExpress ponúka. Vždy si vyjasnite akékoľvek obavy ohľadom detailov, prepravy alebo doručenia tovaru.
Niektoré produkty nemajú napísanú značku alebo sa volajú rovnako ako známa značka, ale predajca nezaručuje originalitu. Pamätajte, iba záruka originality je dôvod na vrátenie peňazí, nie falošný názov.
Ak sa vám zdá, že cena nejakej položky je podozrivo nízka, je lepšie sa jej vyhnúť. To však neznamená, že je omnoho nižšia ako podobný tovar v európskych eshopoch. Znamená to, že cena je ďaleko najnižšia v porovnaní s podobnými na AliExpresse.
Bezplatná doprava je zvyčajne cez národnú poštu a trvá skutočne dlho. Taktiež riskujete, že tovar príde poškodený alebo nepríde vôbec. Takže, aj keď doprava zadarmo znie lákavo, doporučujem vám vybrať ju iba pre lacné tovary. Pre drahšie použite serióznu prepravnú spoločnosť (DHL, EMS atď.). Vyberte si tiež dopravné poistenie, ak to obchodník umožňuje. Nikdy neviete koľkými rukami môže váš tovar prejsť.
Lacnejšie produkty (do 150€) prejdu cez colnú správu bez problémov. Za drahšie sa už ale musí platiť clo. Myslite na to, keď si porovnávate ceny medzi EU a čínskym eshopom. Výška cla sa pohybuje medzi 3% - 15% z ceny zásielky (nie iba tovaru). Takže si dôkladne spočítajte, koľko vás bude stáť zásielka aj s dopravou alebo poistením. Rôzne tovary majú rôzne colné zaťaženie.
AliExpress vám dáva možnosť sporu, ak nie ste spokojný so stavom tovaru alebo ak vám neprišiel v obchodníkom garantovanom čase. Máte iba jednu šancu začať spor a požadovať vrátenie peňazí, takže by ste ju nemali premárniť, ak predávajúci oznámil dlhšiu dobu dodania. Je to bežný spôsob, ako sa predávajúci chránia pred množstvom sporov. Tu je príklad:
Objednáte si tovar napr. 10.12. Predávajúci ale neustanovil detaily dopravy do 13.12. a vy z frustrácie proti nemu otvorite spor - Nedodáva (Not Shipped). Predávajúci potom v priebehu ďalších dní tovar odošle a aktualizuje detaily dopravy a tým zruší váš spor. Teraz keď je spor uzavretý, musíte prijať rozhodnutie a spor ukončiť.
Teraz je predávajúci úplne za vodou, pretože ste minuli svoju jedinú šancu na spor a v prípade, že nie ste s tovarom spokojný, už nemáte šancu vrátenia peňazí. A navyše nemôžete už ani napísať hodnotenie (Feedback), ak vám príde poškodený tovar, nikto sa o tom nedozvie.
Toto je spôsob, akým AliExpress chráni predajcov, aby neboli bombardovaní neoprávnenými sťažnosťami. Vy však na to musíte myslieť a nestratiť túto možnosť z netrpezlivosti.
Naša rada: Používajte spor iba ak vám tovar nepríde (Undelivered) alebo ak nezodpovedá popisu.
Keď obdržíte zásielku, nebežte hneď k počítaču, aby ste potvrdili jej dodanie. Deň alebo dva produkt dôkladne používajte. Ak je to elektronika, skúste všetky jej funkcie. Ak je to oblečenie, vyskúšajte si ho. Ak sa vyskytne problém, kontaktujte predajcu a žiadajte vyriešenie situácie. Ak vám nepomôže (väčšinou áno), napíšte podpore AliExpress a vysvetlite im svoj problém. Ak vám poradia, aby ste otvorili spor, urobte tak.
Ak je všetko hotové, zanechajte predajcovi hodnotenie, kde zhrniete svoju spokojnosť s predajcom a tovarom. Ak nie ste spokojný, dajte 1 alebo 2 hviezdičky. Ak nie ste spokojný iba s produktom, ale predajca bol nápomocný, nedávajte nízke hodnotenie jemu, ale produktu. Takto veľmi pomôžete budovať systém, na ktorom AliExpress stojí.
Super! Už viem ako na AliExpress prežiť
Dostávajte od nás novinky emailom: